דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אינטליגנצייה ריגשית - חידוד העשרת ידע ופיתוח הבנתה 

מאת    [ 02/01/2007 ]

מילים במאמר: 659   [ נצפה 5189 פעמים ]

אינטליגנציה ריגשית הינה מושג רחב הכולל בתוכו כמה דברים שונים.כפשוטו ,המדובר על חוכמת הרגשות,אולם למה הכוונה בדיוק?

במבט כללי,אם לשם הדוגמה נמקם את מבטנו מעל לאדם המנותח וכאילו נראה אותו מלמעלה כאשר הוא חי ומתפקד בין אנשים אחרים, הרי שאז האינטלגנציה הריגשית תהיה ברמה הראשונית הכללית כל הדברים הבאים:

דברים המתרחשים בין האדם לבין אמונתו המרכזית (אלוהים,במקרה שהאדם הינו מאמין ובמקרה שלא - לבין מצב אפס 0 - "של חוסר רגש ראשוני לאובייקט מרכזי). 

דברים הקורים בתוך האדם: בינו לבין עצמו ריגשית,בינו לבין עצמו האמיתי או המדומה,בינו לבין כל חלק פסיכולוגי אחר שאינו מזוהה תמידית עם הרגשת העצמי - כלומר , ניתוח זה הינו ניתוח תוככי - ב"תוכו".

דברים שבין האדם לאנשים אחרים: השתנות רגשותיו או יציבותם תוך כדי מגע עם אנשים אחרים (מתי? איך? כמה? ולמה?) ובאילו סוגי נגיעות ואופנים ובאילו איזורים?

 מגע אפשרי ברגשות שלהם: יכולת ל"הכניס" רגש זר אל תוך רגש עצמי, יכולת לכוון רגש ספציפי אל רגש ספציפי,יכולת ביצוע פעולות על רגש הזולת (עיטוף,חלוקה לחצי,שליטה,הערכת רגש,הארכת רגש,תיחומים) 

הבנת הרגשות שלהם: על ידי רגש ולא על ידי תיווך של חשיבה. (שימו לב שהדבר שונה מאד מאשר "לדמיין" איך אני הייתי מרגיש במצבו של זה אשר מולי).

שליטה /הנחיה של הרגשות שלהם: האם זה מתבצע על ידי הבנת הנחיה של מחשבות והתייחסויו פסיכולוגיות או האם האדם מתמצא לאשורו בתהליך של רגש נטו הפועל על רגשות הזולת (אינטואיציה חזקה כמעט לא תיווך מחשבות).

 

אינטלגנצייה ריגשית ברמת המיקרו:

קיום נקודה קבועה של יציאת רגש וחזרה אליה: האם האדם מסוגל להכפיף את כל תנועת רגשותיו לבקרה של "מצב בית" אפס שאליו חוזרת כל פקעת הרגשות ההומה ביומיום (בדומה למצב שכל אחד מאיתנו חוזר בסוף יום לבית - לנקודה קבועה).

מיקום נקודת יציאה ריגשית: האם כל רגש יוצא מתוך נקודה פסיכולוגית קבועה או בכל פעם מנקודה אחרת. לדוגמה: האם רגש השמחה למרות שהוא על דברים שונים ואחרים נוצר בכל פעם - יוצא ממיקומים שונים בתוך הנפש או שתמיד אותו רגש השמחה יוצא אך ורק מנקודה אחת.

דרכים לשליטה: הבנת כמה נקודות יציאה יש לרגשותיי שלי וככלל מהיכן יוצאות רוב תחושותיי העצמיות. גם מאילו מיבנים פסיכולוגיים מרכזיים וגם מהן הגורמים החיצוניים (מלל של אנשים,צורות ודפוסים פסיכולוגיים הנוגעים בי) היוצרים את תהליך תחילת זרימת התחושות.

 

 סוגיות:

 

רעיונות הפסד והבנה: האם כאשר אני מוציא רגש כלפי מישהו או כלפי עצמי אני מפסיד משהו או מרוויח.היות והתפיסה המקובלת בעולם המודרני הינה "כלכלית" ושל השתלמות - הרי שנושא חישוב השימוש ברגשות הינו גם של רווח והפסד. בתוך נושא זה נכלת גם ההבנה של השימוש הכלכלי ברגשות: למי כדאי לנו לתת לבזבז לנו רגש, על מה כדאי לנו לבזבז רגש? (ניהול רגשות כלכלי - תועלתי). 

תורות ומיסטיקה כעוזרות: האם הרגשות מכוונים לדברים קונקרטיים וברורים ברי קיימא או שישנו צורך לכוון רגשות (לא אמונות אלא רגשות) כלפי אובייקטים חיצוניים לנו כדי ש"יסגרו משולש" ו"קיר תיווך" להבנתנו  הריגשית את העולם.

מדיטציה ועזרתה: הבנת השימוש בכלים הרפייתיים המארגנים והמשכללים את ההתבוננות פנימה ואת ניהול ויימון (מלשון אימון) של הרגשות וטיבם. פעילות אימונית כוללת:ידיעת הפרדת הרגשות באופן נכון זה מזה,שימור כל רגש בנפרד בצורה תקינה וזרימתית,אימון תנועה של רגש כלפי הכיוון הנכון,ניקוי תכנים המצטברים על רגש בצורה לא נכונה.

טיב הבנת הקשר בין המחשבות שלנו לרגשות שלנו:

האינטלגנציה של הרגשות העצמיים שלו: היכולת לעמוד באופן עד כמה שניתן בלתי אמצעי על התפתחות מיבני ההרגשה שלנו ללא קשר לנגיעתנו האפשרית בהם.עם הזמן כתהליך טיבעי הרגשות משתנים. הבנה זו של התפתחות הרגשות וטיבה צריכה להיות נושא מאלף בחקר הרגשות. האם הם משתנים ומזדקנים או הופכים פחות בהירים? מה משתנה בהם? (נקודת היציאה שלהם,מישכם,אורכם,עומקם?).אינטלגנציה ריגשית טובה צריכה גם לכלול מגע שוטף עם הסובבים אותנו ושאילת שאלות גם על הדברים ההללו כדי להיות מוכנים מראש להשתנות התחושות והרגשות עם הזמן. בדיוק כפי שאנו יודעים ועדים להשתנות של כל צורת פני הסובבים אותנו והפסיכולוגיה הפנימית שלהם עם הגיל.

לסיכום:האינטלגנציה הריגשית כוללת פעולות על הרגשות הנמצאים במיתחם הסגור המתקיים בתוך הנפש של האדם עצמו. כאן נוכל לדבר על צורות שונות של יחס ואימון רגשות ועל הבנה של מהם וכיצד הם מתפתחים.כמו כן האינטלגנציה כוללת דברים המתרחשים בין הרגשות שלנו לרגשות של אנשים אחרים וזאת באופנים שונים גם למעבר למפורט כאן על קצה המזלג. בכל אופן עיקרה של האינטלגנציה הריגשית הינו באימון רגשות תדיר משוכלל וגם מתמצה בפיתוח מודעות עצמית לגבי חידודים עצמיים של הבנת הרגשות העצמיים באופנים חדשים ומקוריים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב